Digitalisatie in de logopediepraktijk: een must-have of nice to have?


Digitalisatie in de logopedie, een onderwerp dat vaak ter sprake komt. Maar wat houdt dit nu concreet in? En betekent het ook écht een meerwaarde voor je praktijk?


Digitalisatie, wat is dat nu precies?


Digitalisatie is een woord dat verschillende ladingen dekt. In de gezondheidszorg spreken we vaak over E-health, wat niet méér betekent dan het ondersteunen van de zorg door elektronische processen en communicatie technologieën. Een ruim begrip dat zich vertaalt in heel wat vormen: digital diagnostics, digital therapeutics, mobiele apps, implantables, wareables, underwareables etc.


Uiteindelijk hebben al deze vormen hetzelfde doel:


  • Het harmoniseren van zorgverlening door uitwisseling van gegevens

  • Het verhogen van kwaliteit door data gedreven inzichten

  • Een individuele meerwaarde creëren, zowel voor cliënt als zorgverlener


Wat wil dat nou zeggen voor jou, als logopedist


Digitalisatie draagt bij tot:

  • Een efficiënte organisatie van je werktijd en een goede work-life balans, vb door het vereenvoudigen van administratie en het automatiseren van facturatie en consultatieplanning, door niet meer te moeten sleuren met pakken documenten en dossiers als je op huisbezoek gaat.

  • Een kwalitatieve zorgverlening op basis van practice-based-evidence-based-practice bibliotheek, overal en altijd beschikbaar, en objectieve uitkomstmaten

  • Continue zorgverlening omdat je je cliënt kan ondersteunen onafhankelijk van tijd en plaats

Digitalisatie heeft echter ook beperkingen:


  • Zo heeft niet iedereen toegang tot het net

  • Nog steeds is niet iedereen even digitaal vaardig

Maar daar wordt aan gewerkt! Recent nog lanceerde onze Belgische overheid enkele uitstekende initiatieven.


Digitale tools en E-health is er om te blijven. Door het te omarmen, bereiden we er ons niet alleen op voor, we kunnen de toekomst ook mee bepalen…

Even concreet:

1. Efficiënte organisatie van je praktijk


Minder dan de helft van de professionele tijdsbesteding gaat naar patiëntencontact – maar dat wist je al.

Wist je ook dat je door het digitaliseren van administratie -alleen al!- jij 20% meer kan verdienen?

Waarom facturen handmatig opstellen, als een software dit voor jou kan doen? Niet alleen gebeurt dit heel accuraat, het bespaart ook veel tijd. En het vereenvoudigt de opvolging van bijvoorbeeld wanbetalers.


25 jaar geleden gaf mijn diensthoofd-professor me de volgende raad: “Geld maak je niet op het moment dat je zorg verleent, je verdient het bij het oplijsten van je prestaties en het maken van je facturen.”



2.Kwalitatieve zorgverlening


Heb je nooit eens het gevoel dat je met losse flodders schiet? Je cliënt komt op een vervolgafspraak en je merkt geen enkele progressie… Ligt het nou aan jou en het huiswerk dat je meegeeft? Of heeft je cliënt gewoonweg zijn huiswerk niet gemaakt?


Handig is een digitale tool die je kan vertellen of en hoe een cliënt zijn taken verricht. Handig ook als daarbij nog eens objectieve uitkomstmaten of een waardering door je cliënt dit illustreren.


Maar kwaliteitszorg is meer dan dat . Een databank aan taken en oefeningen die gedragen worden door een gemeenschap van experten maakt voor jou een wereld van verschil. Zo kan je met een gerust hart evidence based zorgpaden aan je cliënt toewijzen. Komt je cliënt dàn terug bij je en merk je geen progressie? Neem een kijkje in het logboek en verzeker je van zijn engagement, voor je een oordeel velt.





3. Zorgcontinuïteit


Door te communiceren over het net hoeft je cliënt niet steeds de afstand naar je praktijk af te leggen of omgekeerd jij naar zijn of haar thuis. Tussendoor (en ja, ik zeg hier wel tussendoor, want we blijven ervan overtuigd dat in de zorg énkel digitaal contact ontoereikend is) kan je met een teleconsultatie je cliënt bijsturen. Zorg wel dat het kanaal veilig is. Het gaat immers om persoons gevoelige gegevens. Ook dat is kwaliteit…


Heb je een cliënt die tijdens de zomer een aantal maanden in het buitenland vertoeft? Heeft je cliënt een overvolle agenda? Zet een zorgpad voor hem klaar en volg op met een tussentijds videogesprek.


Werk je in een ziekenhuis en wil je nadat je cliënt ontslagen is, jouw zorgtraject verder laten zetten door een collega in de periferie? Wissel digitaal gegevens uit, voorbij de grenzen van het ziekenhuis. Of geef je collega toegang tot het volledige dossier, jouw zorgpad incluis-mits toestemming van de cliënt uiteraard.





TelePHON.digital is een medische app, met ambitie


Je logopediepraktijk digitaliseren, vereist een bepaalde investering. Hoe win je deze terug?

Twee sleutelwoorden: efficiëntie en effectiviteit! En, daarvoor beloond worden


Wist je dat de meeste (Belgische) mutualiteiten het gebruik van een app die geregistreerd staat op de mhealth validatie piramide vergoeden?

Maar wat is nu die mhealth piramide?


Het is een uniek platform in het leven geroepen door de Belgische federale overheid, dat alle informatie over mobiele applicaties centraliseert -voor patiënt, zorgprofessionals en zorginstellingen. Die piramide categoriseert alle apps met medisch doel in 3 niveaus. Afhankelijk van bepaalde criteria staat de app gelabeld op niveau 1, 2 of 3. Heeft de app het laatste niveau bereikt, dan komt die in aanmerking voor terugbetaling.


Wij bij TelePHON zijn fier op ons M1 label, maar de ambitie draagt verder… op naar M2!


Ziekenfondsen zijn de overheid al gedeeltelijk voor. De meeste Belgische ziekenfondsen komen reeds op de proppen met een vergoeding aan de patiënt van 20 euro op jaarbasis.


Je cliënt ontvangt 20euro/jaar van het ziekenfonds voor het gebruik van TelePHON.digital. Bezorg hem eenvoudigweg een betalingsbewijs.


Wil je meer weten over hoe je dit kan toepassen in je praktijk? Stuur een mailtje naar mieke@telephon.be


47 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven